Olen monille innokkaana
selittänyt, että olen koulumme Taitaja-toiminnassa mukana, osallistun pian
Taitaja-kisoihin ja että Taitaja-treenit ovat taas pian tulossa. Mutta mikä
sitten on tuo Taitaja?
Taitaja2017 nettisivuilla
kuvataan kyseistä tapahtumaa seuraavasti: ”Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ammatillisen koulutuksen
päätapahtuma Taitaja2017 Helsinki, järjestetään Helsingin Messukeskuksessa
15.-18.5.2017. Nelipäiväinen tapahtuma koostuu SM-ammattitaitokilpailuista,
yläkoululaisten kädentaitokilpailusta ja erityistä tukea tarvitsevien
opiskelijoiden ammattitaitokilpailusta. Sisäänpääsy tapahtumaan on maksuton. Alle 21-vuotiaat tulevaisuuden huippuosaajat ja ammattilaiset
kilpailevat SM-ammattitaitokilpailun mitaleista yli viidelläkymmenellä eri
ammattialalla.” Lisätietoa löydät täältä: http://taitaja2017.fi/tapahtumainfo/
Itse olen koostanut
Taitajan ammattitaitokilpailuksi, jossa jokaisella alalla on oma
kilpailulajinsa. Seuraavaksi minulta kysytään, että mitäs te lähihoitajat
sitten siellä teette?
Lähihoitajalaji (305)
koostuu lähihoitajan perustutkinnon ammatillisiin osa-alueisiin liittyvistä
tehtävistä. Nämä osa-alueet ovat kasvun tukeminen ja ohjaus, hoito ja
huolenpito sekä kuntoutumisen tukeminen. Kilpailuarviointi perustuu näiden
osa-alueiden näyttökriteereiden kiitettävän tason (K3) vaatimuksiin. No mitä
tämä sitten tarkoittaa käytännössä?
Otan esimerkiksi viime
toukokuun reissun, kun olin silloisen parini kanssa kilpailemassa Taitaja2016 finaalissa
Seinäjoella. Tuolloin Lähihoitajataitaja siis oli vielä parilaji.
Kilpailupäiviä oli yhteensä kolme, joissa jokaisessa oli oma teemansa.
Ensimmäisenä päivänä meitä vastassa oli kotihoidon potilascase, jossa siis
tehtiin kotikäynti kotihoidon asiakkaan luokse sekä laadittiin asiakkaalle
jatkosuunnitelma käynnin jälkeen. Iltapäivällä kävimme tekemässä kirjallisia tehtäviä,
jotka sisälsivät lääkelaskuja sekä erilaisia lähihoitajan työhön liittyviä
väittämätehtäviä.
Seinäjoen tunnelmia. Kuvissa Stadin ammattiopiston lähihoitajajoukkue, kotihoidon case ja kisapassi. |
Toisena kilpailupäivänä
suuntasimme kulkumme Duudsonit Activity Parkiin, jonka yhteydessä toimii liikuntapainotteinen
päiväkoti Jump. Kiertelimme ensin liikuntapuistoa ja siinä samalla meille
kerrottiin päiväkodin arjesta ja arvoista. Tämän jälkeen suunnittelimme Jumpin päiväkotiryhmälle
teemakuukauden, jonka piti painottua kyseisen päiväkodin arvoihin. Lisäksi
saimme koota päiväkotilapselle sopivan välipalan totta kai valintamme
perustellen sekä pakata hoitajan repun lasten metsäretkeä varten.
Kolmas päivä oli
omistettu apuvälineisiin ja ensiapuun liittyville pienille tehtäville. Pääsimme
tunnistamaan apuvälineitä, auttamaan polkupyörällä kaatunutta sekä neuvomaan kyynärsauvoilla
kävelyä ulkomaalaistaustaiselle selkokieltä hyödyntäen. Kolmas päivä oli
huomattavasti kahta muuta päivää kevyempi ja olimmekin aika puhki siinä
vaiheessa, kun viimeinen osio oli saatu suoritettua.
Huhhuh! Paljon asiaa
ja tuokin oli tiivistettyä. Loppuarvioinnissa huomioitiin siis kaikkien
kilpailutehtävien yhteispisteet kultakin kilpailupäivältä. Kriteerit nähtyäni
teki välillä mieli niin sanotusti facepalmata ihan huolella, sillä yllättävän
pienistäkin jutuista oli saattanut mennä pisteitä. Kovastihan meille
tolkutettiin, että kilpailu oli kyseisenä vuonna erittäin kovaa ja taso siis
tavallista korkeammalla. Silti täytyy myöntää, että tällä kilpailunhaluasenteella
kuudes sija ei ollut se, mitä alun perin lähdimme tavoittelemaan. Tuohonkin
toki voi vain tokaista, että virheistä oppii ja pystyimme lämmöllä muistelemaan
helmikuun semikarsinnoissa tavoitettua toista sijaa…
Tosiaan,
lähihoitajalaji on sen verran suosittu, että siihen yleensä joudutaan
järjestämään finaalikilpailun lisäksi alueelliset kaksi semifinaalikarsintaa.
Seinäjoen finaaliin pääsi kahdeksan paria alkuperäisestä 45 parin
osallistujamäärästä – vouvou! Joskus karsinnat joudutaan järjestämään myös
oppilaitoksen sisällä. Kilpailijoita saa lähteä kilpailuun sen verran, kun
kyseisellä oppilaitoksella on toimipisteitä. Esimerkiksi meiltä Stadin
ammattiopistosta saa Taitajiin osallistua kolme opiskelijaa – kilpailu kun
muuttuu vuonna 2017 yksilölajiksi lähihoitajienkin osalta. Itse olen lähdössä helmikuun
semifinaalikarsintoihin joko Jyväskylään tai Seinäjoelle tavoittelemaan tuota
finaalipaikkaa, joka kilpaillaan Helsingissä toukokuussa 2017. Det ska bli
jättespännande!
Eihän sieltä mitään voittoa tullut, mutta hyvin me taisteltiin! |
Taitajakilpailuiden
lisäksi ainakin omassa koulussamme on oma Taitaja-valinnaisen kurssi. Tällä
kurssilla voi toki tähdätä ammattitaidon kilpailuihin, mutta myös harjoitella
hoito- ja huolenpitotyöhön vaadittavia taitoja (nostan aina esimerkiksi
verenpaineen mittauksen, sillä sitä ei kukaan osaa liian hyvin parin tunnin
harjoittelemisen jälkeen…) Ei siis ole ehdottoman pakkoa lähteä kilpailemaan,
jos kyseiselle valinnaiskurssille menee, mutta siihenkin tarjotaan
mahdollisuus. Ainoana kriteerinä kyseiselle kurssille pääsemiseen on
vastuullisuus, motivaatio ja halu oppia. Myös kilpailuiden järjestämiseen
tarvitaan porukkaa ja meidänkin Taitaja-valinnaisesta on ohjattu tunnollisia
opiskelijoita mukaan rakentamaan Taitaja 2017 tapahtumaa.
Taitaja-valmennuksesta
ja Taitaja-kilpailuihin osallistumisesta on myös opiskelun kannalta hyötyä.
Niillä nimittäin saa kartutettua osaamispisteitä sekä kehitettyä osaamistaan
juuri sillä saralla, missä tarvitsee vielä harjoitusta. Tälle vapaavalintaiselle
tutkinnonosalle on annettu oma nimensäkin: Huippuosaajana toimiminen (15 osp).
Loppujen lopuksi
huomaatte, että sana Taitaja kätkee yllättävän paljon taakseen. Pidän teitä
ajan hermolla siitä, miten etenen tällä huippuosaajan kilpailupolullani, joka
toivon mukaan johtaa minut alkuperäiseen tavoitteeseeni. Ei tuurilla, vaan taidolla!
-Aikku
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti